Na współczesnym rynku pracy coraz trudniej przyciągnąć wartościowych pracowników. Obecnie oczekują oni nie tylko wysokiego wynagrodzenia, ale także benefitów pozapłacowych. Z punktu widzenia pracodawcy można je potraktować jako szansę na wyprzedzenie konkurencji, jednak z drugiej strony benefity stanowią też dodatkowe obciążenie dla budżetu przedsiębiorstwa. Czego poza wysoką pensją oczekują obecnie pracownicy na polskim rynku? Jak ograniczyć koszty zatrudnienia i wspomnianych benefitów rekrutując wartościowych specjalistów?

 

Najważniejsze benefity, których oczekują pracownicy

Chociaż pracownicy doceniają dobrą atmosferę panującą w miejscu pracy, poza wynagrodzeniem oczekują od pracodawcy wymiernych korzyści. Innymi słowy "owocowe czwartki" czy imprezy integracyjne mogą nie wystarczyć, aby pracodawca uchodził za wartościowego. Jakie benefity pracownicze są obecnie najbardziej oczekiwane wśród zatrudnionych?

 

· Bony podarunkowe i okolicznościowe

Z badania IBRIS zaprezentowanego na portalu Bankier.pl wynika, że już 9 na 10 pracowników korzysta w swoim miejscu pracy z benefitów pozapłacowych. Największą popularnością cieszą się bony podarunkowe i okolicznościowe. To rozwiązanie powszechnie stosowane przez pracodawców w okresie świątecznym. W niektórych firmach takie rozwiązanie jest udostępnione pracownikom po prostu raz w roku. Zatrudnieni otrzymują między innymi opiewające na określoną kwotę karty prepaid, które mogą wykorzystać w wybranych sklepach stacjonarnych bądź internetowych. W przypadku tego benefitu pracodawca pokrywa jego koszty, choć z racji konkurencji panującej na rynku niekoniecznie w wysokości, na jaką opiewają same bony.

 

· Grupowe ubezpieczenie na życie

Równie dużą popularnością wśród benefitów pozapłacowych cieszą się grupowe ubezpieczenia na życie. Pracodawcy mogą podejść do tego benefitu elastycznie. Firma ubezpieczeniowa oferująca taką usługę z chęcią podejmuje współpracę, proponując korzystne dla pracowników zniżki, z czego zadowoleni są wszyscy. Jednak wiele przedsiębiorstw zdaję sobie sprawę z rosnących wymagań zatrudnionych i decyduje się na współfinansowanie ubezpieczenia, co oczywiście stanowi obciążenie dla budżetu przedsiębiorstwa.

 

· Szkolenia zawodowe

Teoretycznie szkolenia zawodowe to rozwiązanie, na którym korzysta zarówno pracodawca, jak i pracownik. Ten drugi podnosi swoje kwalifikacje, dzięki czemu może lepiej wykonywać swoje obowiązki. Przedsiębiorstwo udostępniające swoim pracownikom takie rozwiązanie powinno być zadowolone z rosnącej wartości pracownika, jednak finansowanie szkoleń zawodowych jest obarczone pewną dawką ryzyka. Po pierwsze, lepiej wykwalifikowany pracownik może z czasem dojść do wniosku, że ze względu na wyższe kwalifikacje przysługuje mu również wyższe wynagrodzenie. Po drugie, niezaspokojenie jego potrzeb finansowych może skończyć się odejściem z pracy, a tym samym zasilaniem konkurencji. Jeśli nastąpi to relatywnie szybko, inwestycja w pracownika w postaci sfinansowania szkolenia pójdzie na marne.

 

· Możliwość pracy zdalnej

To rozwiązanie zyskało na znaczeniu w ostatnich latach, a po wybuchu pandemii stało się bardzo popularne. W wielu filmach dostrzeżono, że praca zdalna wcale nie musi oznaczać ograniczonej wydajności pracowników, a wręcz przeciwnie – wzrasta poziom ich zadowolenia i zaufania do pracodawcy. Jeśli możliwość częstego korzystania z pracy zdalnej nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zdecydowanie warto udostępniać pracownikom taką możliwość. Oczywiście nie jest to możliwe na wszystkich stanowiskach, bo wiele spośród nich wymaga obecności zatrudnionego w miejscu pracy.

 

· Prywatna opieka medyczna

Publiczna służba zdrowia pozostawia wiele do życzenia, dlatego wielu zatrudnionym zależy na dostępie do prywatnej opieki medycznej. Z tego benefitu mogą skorzystać pracodawcy, pod warunkiem, że w ramach korzystnej umowy nie będzie on nadmiernie obciążał budżetu przedsiębiorstwa. Przy wielu zatrudnionych można liczyć na naprawdę korzystne ceny prywatnej opieki zdrowotnej. Poza tym, pracownicy, którzy mają dostęp do prywatnej opieki medycznej, nie tracą czasu i nie zwalniają się z pracy na wizyty u specjalistów. W prywatnych placówkach wiele specjalistycznych badań i zabiegów można wykonać jednego dnia – to korzystne dla obydwu stron.

 

· Karty sportowe

Dostęp do obiektów sportowych również wpływa na zadowolenie pracowników, więc jest godnym rozważenia benefitem. Jego opłacalność zależy od tego, w jakim stopniu pracodawca zdecyduje się współfinansować tę usługę.

 

Zbyt wysokie koszty zatrudnienia? Warto spróbować pracy tymczasowej

Niektóre spośród wyżej wymienionych benefitów pozapłacowych świetnie godzą interes pracodawców i pracowników. Inne wiążą się dla pracodawcy z pokaźnymi wydatkami, które warto przemyśleć przed podjęciem decyzji. Z pewnością na stanowiskach specjalistycznych opłaca się wydać dodatkowe pieniądze, aby utrzymać przy sobie wartościowych i dobrze wykwalifikowanych pracowników dbając o ich zadowolenie i lojalność. Istnieją jednak stanowiska, na których nie ma ludzi nie do zastąpienia, więc obecność benefitów może wydawać się zbędnym lub po prostu zbyt wysokim wydatkiem. W jaki sposób uniknąć związanych z benefitami i oczekiwanymi przez zatrudnionych kosztów?

 

Popularnym rozwiązaniem stała się praca tymczasowa. Pracodawca korzystający ze wsparcia agencji pracy tymczasowej ponosi jedynie koszty zatrudnienia pracownika w formie faktur wystawianych przez agencję, które oczywiście wliczają się w koszty uzyskania przychodów. Kwestie formalne i ewentualne benefity leżą w gestii agencji, w której w rzeczywistości zatrudnieni są pracownicy. Dla pracodawcy to ogromna wygoda i oszczędność pieniędzy związanych z dodatkowymi korzyściami dla pracowników, ale również utrzymaniem działu HR czy ryzykiem związanym z nieudanymi rekrutacjami. Istnieje wiele stanowisk, na których pracownicy tymczasowi sprawdzają się doskonale i nie dotyczy to wyłącznie pracy wymagającej relatywnie niskich kwalifikacji.