Idealny pracownik, czyli jaki? Cechy charakteru, które najbardziej cenią sobie pracodawcy.

Każdy pracodawca dba, aby w swoim zespole mieć wykwalifikowanych pracowników. Podczas poszukiwania odpowiednich kandydatów, zwracają jednak uwagę nie tylko na doświadczenie i kompetencje, ale również na cechy charakteru. To właśnie one mogą finalnie zadecydować o zatrudnieniu.
O pozytywnych cechach można wspomnieć już w swoim CV, warto jednak uprzednio dowiedzieć się, jakie są obecnie najbardziej pożądane przez pracodawców i co właściwie oznaczają, gdyż już podczas spotkania rekrutacyjnego, pracodawca czy rekruter może starać się zweryfikować ich prawdziwość.
Jakie więc cechy podkreślić w swoich dokumentach, w przypadku starania się o pracę? Pomoże Wam w tym poniższa lista cech idealnego pracownika.
Co wyróżnia idealnego pracownika?
Są to przede wszystkim:
Zaangażowanie i pozytywne nastawienie
Każdy pracodawca ceni pracownika, który jest w pełni zaangażowany w to, co robi. Idąc na spotkanie rekrutacyjne pokaż, że jesteś osobą zaangażowaną poprzez tworzenie profesjonalnego CV oraz przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej (pomoże Ci w tym artykuł o najczęściej zadawanych pytaniach na rozmowie kwalifikacyjnej: 5 pytań, które prawdopodobnie padną podczas rozmowy rekrutacyjnej)
Dobra organizacja czasu pracy
Stała się ona szczególnie ważna – kluczowa nie tylko dla pracodawców, ale również dla pracowników – kiedy na rynku pracy zawitała niezwykle często wymagana wielozadaniowość. Osoby, które potrafią spriorytetyzować i rozplanować sobie zadania tak, aby ich wykonanie nie sprawiało im problemu i nie zajmowało zbyt dużo czasu, są najbardziej pożądanymi kandydatami.
Chęć nauki
Aby móc podążać za nowymi technologiami i coraz różniejszymi modelami pracy, ciągły rozwój stał się w obecnych czasach koniecznością, dlatego chęć nauki jest dominującą cechą na obecnym runku pracy. Kiedy opanujesz jakąś umiejętność, nie osiadaj na laurach – podejmuj kolejne kroki, aby stawać się coraz lepszym, w tym, co robisz.
Inicjatywa i samodzielność
Podejmując inicjatywę i wykazując się samodzielnością w działaniu, pokazujesz, że potrafisz myśleć nieszablonowo. Jest to bardzo ważna cecha dobrego pracownika.
Uczciwość
Świadczy o niej między innymi dotrzymywanie słowa, wywiązywanie się ze swoich obowiązków, jak również niedziałanie na szkodę pracodawcy.
Lojalność
Każdy pracodawca oczekuje od swoich pracowników lojalności. Lojalny pracownik jest wizytówką całej organizacji. Mówi dobrze o pracownikach i szefostwu oraz godnie reprezentuje firmę na zewnątrz.
Elastyczność
Ciągłym postępom, wymienionym powyżej nowym technologiom i ulepszeniom towarzyszy wiele zmian, dlatego cenieni są pracownicy, którzy potrafią się do nich dostosować.
Asertywność
Czyli umiejętność wyrażania własnego zdania, nie raniąc przy tym uczuć rozmówcy, co pomaga w budowaniu szczerych relacji ze współpracownikami i ułatwia rozwiązywanie ewentualnych sytuacji konfliktowych.
Pewność siebie
Pracownik powinien znać swoją wartość oraz mówić otwarcie o zaletach i osiągnięciach. Oczywiście bez popadania w skrajność i zbytniego przechwalania się.
Przed zamieszczeniem powyższych cech charakteru w swoim CV, zastanów się, czy faktycznie je posiadasz oraz jak możesz to udowodnić na rozmowie rekrutacyjnej.
Kluczowe cechy dobrego pracownika
Jakie cechy dobrego pracownika mają kluczowe znaczenie w kontekście wykonywanej pracy? Musimy pamiętać, że wszystko zależy od stanowiska pracy, ale dobry pracownik powinien charakteryzować się odpowiedzialnością za powierzone obowiązki, sumiennością, elastycznością, czyli adaptacją do zmieniających się warunków i wymagań, komunikatywnością, pracowitością, wychodzeniem z inicjatywą, powinien mieć zdolności przywódcze bądź zdolność do pracy w zespole. Pracodawcy szukają osób, które są empatyczne, cechuje ich dobra organizacja pracy, odporność na stres, uczciwość, czy szeroko pojęta kreatywność.
Wyżej wymienione cechy osobowości są jedynie drogowskazem. Bardzo często wybierając spośród cech dobrego pracownika, zapominamy o tym, że istnieją negatywne cechy charakteru. Co gorsza, proces rekrutacji może się zamienić w poszukiwania osoby nieskazitelnej lub wręcz perfekcyjnej. Nie o to przecież w tym chodzi.
Charakterystyka idealnego pracownika – co liczy się dla pracodawcy?
Najważniejsze cechy dobrego pracownika mogą się różnić w zależności od specyfiki branż lub firmy, która przeprowadza rekrutację stałą. Istnieją jednak pewnie uniwersalne cechy, które są bardzo cenione przez pracodawców. Do najważniejszych cech dobrego pracownika należą:
- Profesjonalizm – każdy szef ceni sobie pracownika, który dba o szczegóły, dotrzymuje swoich zobowiązań oraz zachowuje się nienagannie w miejscu pracy.
- Kompetencje – umiejętność pracy w konkretnej branży jest niezbędne, aby pracownik mógł radzić sobie z powierzanymi obowiązkami. Istotna jest także umiejętność uczenia.
- Umiejętność rozwiązywania problemów – analityczne myślenie umożliwia rozwiązywanie złożonych problemów i ma duże znaczenie. Zwłaszcza w pracy, gdzie pracownik bierze na siebie pełną odpowiedzialność.
- Komunikacja – bez jasnej komunikacji niemożliwa jest współpraca na linii pracownik-szef, czy pracownik-pracownik. Umiejętność pracy zespołowej to także słuchanie innych i swobodne wyrażanie swoich opinii i pomysłów.
- Praca zespołowa – pracodawcy poszukują pracowników, którzy świetnie odnajdują się w pracy z innymi ludźmi. Budowanie relacji, wspieranie członków zespołu oraz płynny przepływ informacji jest istotny dla rozwoju firmy.
- Umiejętność radzenia ze stresem – w dzisiejszych czasach cechy dobrego pracownika to za mało. Pracodawcom zależy na osobach, które potrafią działać pod dużym stresem, który nie rzutuje na obniżenie produktywności.
- Zarządzanie czasem – umiejętność gospodarowania czasem jest kluczowa w realizacji celów.
Komunikatywność – dlaczego jest tak ważna dla pracodawców?
Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na umiejętności miękkie, a w tym umiejętności interpersonalne, takie jak komunikatywność. Dobry przepływ informacji wpływa na efektywność pracy w firmie oraz buduje dobre relacje wewnątrz zespołu.
Dobra komunikacja zwiększa efektywność pracy, ale poprawia też współpracę zespołową, która jest istotna w kontekście realizacji projektów i codziennych zadań. Szeroko pojęta rozmowa jest także ważna w aspekcie zarządzania konfliktami.
Codzienna rozmowa, ale i odpowiedni coaching powoduje, że pracownicy pracują z pełnym zaangażowaniem. Co istotne,dobrze poinformowany pracownik, wie jakie cele stawia przed nim pracodawca i co jest najważniejsze dla firmy.
Komunikatywność to również nieodłączny element obsługi klienta. Lepszy kontakt z klientem przekłada się na lepszą sprzedaż i budowanie długotrwałych relacji.
Sprawna komunikacja umożliwia efektywne udzielanie i odbieranie feedbacku, zarządzanie zmianami wewnątrz firmy oraz budowaniu wizerunku firmy. Pracownik, który dobrze komunikuje się zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz stanowi wizytówkę dla organizacji, w której na co dzień pracuje.
Proaktywność i inicjatywa – jak zdobyć uznanie pracodawcy?
Nowoczesne środowiska pracy wymagają proaktywności i wychodzenia z inicjatywą. Jest to najprostsza droga do tego, aby wyróżnić się jako pracownik i zdobyć uznanie w oczach szefa.
Osoby, które cechują się samodzielnością, przyczyniają się do rozwoju firmy. Proaktywny pracownik nie czeka na polecenia, czy szczegółowe instrukcje, a sam przechodzi do działań, proponuje wprowadzenie zmian i angażuje się w dodatkowe projekty.
Jak zdobyć uznanie pracodawcy? Ważne jest, aby rozumieć cele i wyzwania firmy. Dobrze jest też proponować konkretne rozwiązania i odważnie komunikować swoje pomysły. Jako pracownik musisz być otwarty na naukę, rozwój osobisty i zdobywanie umiejętności dostosowanych do zmieniających się warunków pracy.
Pamiętaj też, aby budować pozytywne i uczciwe relacje z kolegami z pracy. Nie bój się zaoferować pomoc, jeżeli wiesz, jak szybciej rozwiązać problem lub usprawnić pracę.
Proaktywność i inicjatywa to nie tylko szansa na szybki awans. Dzięki aktywności przyczynisz się do sukcesu firmy, podkreślając przy tym własne zaangażowanie i profesjonalizm.
Umiejętność rozwiązywania problemów jako cenna cecha pracownika
Dlaczego umiejętność rozwiązywania problemów jest tak bardzo ważna?
Przede wszystkim wpływa na efektywność i produktywność. Pracownik, który dobrze diagnozuje problemy, efektywnie przechodzi z jednego problemu do drugiego, co powoduje, że projekty nie tkwią w martwym punkcie.
Szybkie rozwiązywanie problemów minimalizuje koszty i przestoje, które mogą wynikać z opóźnień, czy błędów pracowników. Dlatego właśnie pracodawcy cenią osoby umiejące szybko diagnozować i eliminować problem.
Umiejętność rozwiązywania problemów potrafi budować zaufanie i wiarygodność wśród zespołu, ale też wśród potencjalnych klientów. Taka umiejętność jest często postrzegana jako bycie kompetentnym i profesjonalnym.
Sprawne rozwiązywanie problemów jest również przydatne podczas obsługi klienta. Pracownik, który skutecznie i szybko odpowiada na problemy i potrzeby klienta, buduje z nim więź, która może przynieść wymierne korzyści w przyszłości.
Rozwiązywanie problemów jest związane stricte z analitycznym myśleniem. Osoba umiejąca dobrze analizować problemu i znajdować rozwiązania, często wykazuje się również innymi cennymi umiejętnościami analitycznymi, którą są bardzo przydatne w innych aspektach pracy. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi rekrutacja kadr IT.