Zapisz się na Newsletter: "Zoom na HR" Zapisz się

PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH ORAZ PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH
obowiązująca w IT LeasingTeam sp. z o.o.

§ 1

  1. Strategia działania IT LeasingTeam sp. z o.o. w Warszawie (zwanej dalej „ITLT”) oparta jest na odpowiedzialności, zapobieganiu korupcji oraz zapobieganiu powstawania innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów społecznych, ochrony środowiska, relacji z różnymi grupami współpracowników.
  2. Procedura jest elementem systemu kontroli zarządczej. Jej podstawowym celem jest zapobieganie nieprawidłowościom w ITLT.
  3. ITLT prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych.
  4. Podstawowym celem Procedury jest utworzenie systemu informowania o nieprawidłowościach w ITLT poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec tzw. sygnalisty.
  5. Procedura określa zasady i tryb zgłaszania informacji o naruszeniu prawa, w tym informacji o uzasadnionym podejrzeniu dotyczącym zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w ITLT lub informacji dotyczącej próby ukrycia takiego naruszenia prawa.

§ 2

Ilekroć w Procedurze jest mowa o:

  1. Podmiocie prawnym – rozumie się przez to ITLT;
  2. Bezstronnej Jednostce Organizacyjnej (zwanej dalej „BJO”) – rozumie się przez to upoważnioną przez ITLT, bezstronną komisję – jednostkę organizacyjną w ramach struktury organizacyjnej Podmiotu prawnego, upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych pozyskanych w związku ze zgłoszeniem wewnętrznym, włączając w to weryfikację zgłoszenia, komunikację z Sygnalistą. BJO jest Komisja ds. naruszeń;
  3. Procedurze – rozumie się przez to Procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych;
  4. Ustawie – ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928). Sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa i nie robi tego ze względu na swój własny interes prawny, niezależnie
    od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy, tak przed nawiązaniem, jak i po rozwiązaniu z ITLT stosunku prawnego (w tym: pracownika, byłego pracownika, osoby ubiegającej się o zatrudnienie, osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorcy, akcjonariusza lub wspólnika, członka organu osoby prawnej, osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażysty, wolontariusza);
  5. Zgłoszeniu – rozumie się przez to informacje o naruszeniu prawa, dokonane za pośrednictwem przeznaczonych do tego kanałów komunikacji;
  6. Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę wskazaną w zgłoszeniu jako osobę, która dopuściła się naruszenia;
  7. Działaniu następczym – rozumie się przez to postępowanie prowadzone w związku ze złożonym zgłoszeniem;
  8. Kanale Zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia;
  9. Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem, i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza, lub może wyrządzić Sygnaliście nieuzasadnioną szkodę, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.

§ 3

  1. Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:
    1. pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy ITLT,
    2. osoby działające w imieniu i na rzecz ITLT,
    3. wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z ITLT, w szczególności:
      osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.
  2. Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:
    1. podmiotów powiązanych z ITLT,
    2. osoby fizycznej uprawnionej do reprezentowania ITLT,
    3. pracowników i współpracowników ITLT w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz,
    4. podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z ITLT,
    5. pracownika lub współpracownika albo osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę z ITLT.
  3.  Przez nieprawidłowości należy rozumieć informacje, w szczególności mogące świadczyć o:
    1. podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez podmioty, o których w ust. 2,
    2. niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień przez podmioty wskazane w ust. 2,
    3. niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach w działaniach podmiotów wymienionych w ust. 2,
    4. nieprawidłowościach w organizacji działalności ITLT, które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,
    5. naruszeniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego, na podstawie których działa ITLT,
    6. naruszeniu wewnętrznych procedur oraz standardów etycznych przyjętych w ITLT.
  4. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na
    celu obejście prawa, dotyczące:
    1) korupcji;
    2) zamówień publicznych;
    3) usług, produktów i rynków finansowych;
    4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
    5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
    6) bezpieczeństwa transportu;
    7) ochrony środowiska;
    8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
    9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
    10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
    11) zdrowia publicznego;
    12) ochrony konsumentów;
    13) ochrony prywatności i danych osobowych;
    14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
    15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki
    samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
    16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad
    konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
    17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach
    jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi
    w pkt 1-16.

§ 4

  1. Osobą sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń
    przez BJO, a także prowadzącą rejestr naruszeń, jest Pełnomocnik ds. naruszeń prawa.
    Pełnomocnika ds. naruszeń wyznacza Zarząd ITLT.
  2. BJO, odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpoznawanie zgłoszeń oraz upoważnioną do
    podejmowania działań następczych i komunikacji z Sygnalistą, jest Komisja ds.
    naruszeń, składająca się z Pełnomocnika ds. naruszeń i 2 członków wyznaczonych
    przez Zarząd ITLT, za ich zgodą spośród osób: niespokrewnionych oraz niespowinowaconych, niepozostających we wspólnym gospodarstwie, nieutrzymujących bliskich relacji w sferze prywatnej z Zarządem. Naruszenie analizuje Komisja w składzie jednoosobowym, zaproponowanym przez Pełnomocnika.
    Pełnomocnik nie rozpoznaje zgłoszeń, chyba że zachodzi taka konieczność z uwagi na brak członków Komisji mogących dokonać tej analizy.
  3. W analizie zgłoszenia nie mogą brać udziału osoby, co do których z treści zgłoszenia
    nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość.
  4. W przypadku, gdy zgłoszenie nieprawidłowości dotyczy Pełnomocnika ds. naruszeń
    bądź członków Komisji ds. naruszeń w liczbie uniemożliwiającej działanie w składzie
    minimum jednoosobowym, Zarząd ITLT wyznacza inne osoby odpowiedzialne dla tego
    zgłoszenia.
  5. Pełnomocnik ds. naruszeń i Komisja ds. naruszeń są zobowiązane do zachowania
    tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach
    przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia oraz podejmowania działań następczych, także
    po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego
    wykonywały te czynności.

§ 5

  1. Sygnalista może dokonywać zgłoszeń za pośrednictwem wiadomości e-mail wysłanej
    na adres naruszenia ITLT@itlt.pl.
  2. Składane zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu
    zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje: datę oraz
    miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o
    naruszeniu prawa, opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość
    wystąpienia naruszenia prawa, wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie,
    wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, wskazanie wszystkich dowodów
    i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie
    rozpatrywania zgłoszenia.
  3. Podmiot nie będzie rozpoznawał zgłoszeń anonimowych.
  4. Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia
    powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by
    sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.
  5. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń.
  6. W przypadku ustalenia, że w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono
    prawdę, dokonujący zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności
    porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy oraz w regulacjach szczególnych,
    w tym także w przepisach porządkowych obowiązujących w Podmiocie. Zachowanie
    takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych
    obowiązków pracowniczych lub osób wykonujących pracę zarobkową na innej
    podstawie niż stosunek prawny i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o
    pracę/umowy cywilnej bez zachowania okresu wypowiedzenia.
  7. Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje Komisja ds. naruszeń.
  8. Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia
    daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze
    (domniemanie dobrej wiary).
  9. W przypadku każdego zgłoszenia, BJO wyznacza jedną osobę odpowiedzialną za
    komunikację z danym sygnalistą. Osoba ta potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie
    7 dni od dnia jego otrzymania, przesyłając wiadomość na adres e-mail, z którego
    wysłano zgłoszenie.
  10. Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio
    otrzymał status sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony
    przewidzianej dla sygnalisty.

§ 6

  1. Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko Pełnomocnik ds.
    naruszeń i inni członkowie Komisji ds. naruszeń, ewentualnie inne osoby
    odpowiedzialne za zgłoszenie.
  2. Po otrzymaniu zgłoszenia, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania zgłoszenia,
    Komisja ds. naruszeń przeprowadza wstępną weryfikację zgłoszenia, tj. w zakresie
    faktycznego prawdopodobieństwa wystąpienia prawdziwości zgłoszenia) naruszenia
    („Wstępna Weryfikacja”). Pozytywna Wstępna Weryfikacja skutkuje potwierdzeniem
    Komisji ds. naruszeń przyjęcia zgłoszenia oraz nadania statusu sygnalisty.
    Potwierdzenia dokonuje się na adres mailowy, z którego nadano zgłoszenie.
  3. Komisja ds. naruszeń, stosownie do ust. 2., powyżej, tj. po dokonaniu Wstępnej
    Weryfikacji, może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia Postępowania
    Wyjaśniającego, w sytuacji gdy zgłoszenie jest w oczywisty sposób nieprawdziwe lub
    niemożliwe jest uzyskanie od Sygnalisty dodatkowych informacji niezbędnych do
    weryfikacji Zgłoszenia.
  4. Komisja ds. naruszeń rozpoznaje zgłoszenie oraz podejmuje działania następcze bez
    zbędnej zwłoki.
  5. W uzasadnianych przypadkach (zgodnie z ust. 2 i 3 powyżej), Komisja ds. naruszeń
    wszczyna postępowanie wyjaśniające („Postępowanie Wyjaśniające”), a następnie w
    terminie nie dłuższym niż 30 dni podejmuje decyzję co do zasadności zgłoszenia, pod
    warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych
    dokumentów i dowodów.
  6. W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia
    nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia
    Postępowania Wyjaśniającego.
  7. Z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli Zgłoszenie pozwalana na podjęcie działań następczych –
    w tym skrócone przeprowadzenie Postępowania Wyjaśniającego, następuje to
    niezwłocznie po wpłynięciu Zgłoszenia.
  8. Do Postępowania Wyjaśniającego, o ile będzie to uzasadnione stanem faktycznym
    opisanym w zgłoszeniu, zaangażowani mogą zostać specjaliści i niezależni konsultanci
    np. poprzez sporządzenie opinii dot. przedmiotu zgłoszenia, w tym opinii prawnej.
  9. Informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych oraz powodów
    takich działań przekazywana jest Sygnaliście nie później niż w terminie 3 miesięcy od
    potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia (w przypadku nieprzekazania potwierdzenia
    przyjęcia zgłoszenia, w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia).
    Informacja zwrotna przekazywana jest na adres mailowy, z którego nadano zgłoszenie.
  10. Komisja ds. naruszeń może wydać rekomendacje o stosownych działaniach
    naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia
    prawa oraz rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie
    tożsamym lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.
  11. Z ustaleń poczynionych podczas Postępowania Wyjaśniającego Komisja ds. naruszeń
    sporządza raport i przedkłada go Pełnomocnikowi ds. naruszeń, chyba że Pełnomocnik
    jest jego autorem jako osoba prowadząca postępowanie.
  12. Raport z postępowania wyjaśniającego zawiera opis ustalonego stanu faktycznego, w
    tym ustalone nieprawidłowości i ich przyczyny, zakres i skutki oraz osoby za nie
    odpowiedzialne.
  13. Do raportu z Postępowania Wyjaśniającego Komisja załącza propozycje dalszych
    działań. W zależności od ustaleń działania te mogą obejmować czynności przeciwko
    osobom winnym naruszeń, działania zapobiegające naruszeniom oraz wzmacniające
    system kontroli wewnętrznej w jednostce. Środki takie mogą obejmować w
    szczególności:
    1) zamknięcie procedury bez podejmowania dalszych działań (w przypadku
    niepotwierdzenia się zgłoszenia);
    2) przeprowadzenie rozmowy, zwrócenie uwagi pracownikowi;
    3) upomnienie pracownika, pozbawienie premii itp.
    4) zmiany lub rotacje na stanowiskach;
    5) zmiany w wewnętrznych procedurach;
    6) podjęcie działań cywilnoprawnych, dotyczących, np. zawartych umów, naprawienia
    szkody, wypłacenia odszkodowania;
    7) złożenie wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
    8) złożenie zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa (w
    przypadku zgromadzenia dowodów);
    9) poinformowanie właściwych służb (w przypadku zgromadzenia poszlak).
  14. Zarząd ITLT określa dalsze działania i osoby odpowiedzialne za ich realizację.
    Pełnomocnik monitoruje realizację tych działań oraz udziela pomocy osobom za nie
    odpowiedzialnym.
  15. Komisja informuje sygnalistę o poczynionych ustaleniach oraz o zatwierdzonych
    środkach niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosków przez Zarząd ITLT, nie później niż
    30 dni od zakończenia Postępowania Wyjaśniającego.
  16. Poczynione ustalenia, zatwierdzone środki oraz ich realizacja są rejestrowane w
    Rejestrze zgłoszeń.
  17. Rejestr nieprawidłowości zawiera w szczególności:
    1) dane kontaktowe sygnalisty,
    2) wszystkie szczegółowe informacje posiadane na temat zgłoszenia,
    3) przebieg analizy i rozpatrzenia zgłoszenia nieprawidłowości,
    4) osoby i organy biorące udział w procesie analizy i rozpatrzenia zgłoszenia,
    5) wszelkie decyzje i eskalacje (jeżeli występują).
  18. Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności, a dane osobowe
    oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń są przechowywane przez okres 3 lat po
    zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po
    zakończeniu postepowań zainicjowanych tymi działaniami.

§ 7

  1. Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec
    Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia (zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego), a
    także ujawnienia publicznego – zgodnie z Ustawą.
  2. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym
    lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane
    jako naruszenie Procedury i może skutkować odpowiedzialnością porządkową lub
    rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych z ITLT.
  3. Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności: odmowa nawiązania
    stosunku pracy, wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
    obniżenie wynagrodzenia za pracę, wstrzymanie awansu albo pominięcie przy
    awansowaniu, pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń
    związanych z pracą, przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy, zawieszenie
    w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych, przekazanie innemu
    pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych, niekorzystną zmianę
    miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy, negatywną ocenę wyników pracy
    lub negatywną opinię o pracy, nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w
    tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze, wstrzymanie udziału lub
    pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje
    zawodowe, nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania
    psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika
    na takie badanie, działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości
    zatrudnienia.
  4. Za niekorzystne traktowanie z powodu dokonania zgłoszenia uważa się także groźbę
    lub próbę zastosowania środka określonego w ust. 3 powyżej.
  5. Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/
    pomocnikiem nieprawidłowości.

§ 8

  1. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa
    Sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub
    represyjnych. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w
    sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji
    powiadomić Zarząd ITLT lub Komisję ds. naruszeń, które to organy Zobowiązane są
    podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty.
  2. Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego
    identyfikację, nie będzie ujawniana podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom
    trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom podmiotu. W szczególności:
    1) Dane sygnalisty nie są ujawnianie w żadnym z dokumentów związanych z
    postępowaniem;
    2) Danych sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron lub uczestników postępowania;
    3) Danych sygnalisty nie zamieszcza się w rozdzielnikach dokumentów związanych z
    postępowaniem;
    4) Sygnalista nie jest świadkiem w postępowaniu, które zostanie zainicjowane na
    skutek jego zgłoszenia, nie jest też uczestnikiem ani stroną wszczętego
    postępowania.
    Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację
    mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i
    proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących
    przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań (np.
    sądów).
  3. Podmiot przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia oraz
    podjęcia działań następczych. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania
    zgłoszenia nie są zbierane, a w przypadku zebrania są usuwane. Usunięcie tych danych
    osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia
    dla sprawy.

§ 9

  1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw
    Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem procedury przewidzianej w
    Procedurze, w szczególności gdy:
    1) w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w Procedurze ITLT nie
    przekaże informacji zwrotnej Sygnaliście lub
    2) Sygnalista ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić
    bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności
    istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
    3) dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi Sygnalistę na działania odwetowe, lub
    4) w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie
    prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez ITLT
    z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub
    zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między ITLT a sprawcą
    naruszenia prawa lub udziału ITLT w naruszeniu prawa.
  2. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z
    pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony
    gwarantowanej przepisami Ustawy.

§ 10

Procedura wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 roku.