PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH ORAZ PODEJMOWANIA

DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

obowiązująca w LeasingTeam sp. z o.o.

 

§ 1


1. Strategia działania LeasingTeam sp. z o.o. w Warszawie (zwanej dalej „LT”) oparta jest na odpowiedzialności, zapobieganiu korupcji oraz zapobieganiu powstawania innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów społecznych, ochrony środowiska, relacji z różnymi grupami współpracowników.


2. Procedura jest elementem systemu kontroli zarządczej. Jej podstawowym celem jest zapobieganie nieprawidłowościom w LT.


3. LT prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych.


4. Podstawowym celem Procedury jest utworzenie systemu informowania o nieprawidłowościach w LT poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec tzw. sygnalisty.


5. Procedura określa zasady i tryb zgłaszania informacji o naruszeniu prawa, w tym informacji o uzasadnionym podejrzeniu dotyczącym zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w LT lub informacji dotyczącej próby ukrycia takiego naruszenia prawa.


§ 2


Ilekroć w Procedurze jest mowa o:
1. Podmiocie prawnym – rozumie się przez to LT;


2. Bezstronnej Jednostce Organizacyjnej (zwanej dalej „BJO”) – rozumie się przez to upoważnioną przez LT, bezstronną komisję – jednostkę organizacyjną w ramach struktury organizacyjnej Podmiotu prawnego, upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych pozyskanych w związku ze zgłoszeniem wewnętrznym, włączając w to weryfikację zgłoszenia, komunikację z Sygnalistą. BJO jest Komisja ds. naruszeń;


3. Procedurze – rozumie się przez to Procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych;


4. Ustawie – ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).


5. Sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa i nie robi tego ze względu na swój własny interes prawny, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy, tak przed nawiązaniem, jak i po rozwiązaniu z LT stosunku prawnego (w tym: pracownika, byłego pracownika, osoby ubiegającej się o zatrudnienie, osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorcy, akcjonariusza lub wspólnika, członka organu osoby prawnej, osoby
świadczącej
pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażysty, wolontariusza);


6. Zgłoszeniu – rozumie się przez to informacje o naruszeniu prawa, dokonane za pośrednictwem przeznaczonych do tego kanałów komunikacji;


7. Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę wskazaną w zgłoszeniu jako osobę, która dopuściła się naruszenia;


8. Działaniu następczym – rozumie się przez to postępowanie prowadzone w związku ze złożonym zgłoszeniem;


9. Kanale Zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia;


10. Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem, i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza, lub może wyrządzić Sygnaliście nieuzasadnioną szkodę, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.


§ 3


1. Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:
1) pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy LT,
2) osoby działające w imieniu i na rzecz LT,
3) wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z LT, w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.


2. Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:
1) podmiotów powiązanych z LT,
2) osoby fizycznej uprawnionej do reprezentowania LT,
3) pracowników i współpracowników LT w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz,
4) podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z LT,
5) pracownika lub współpracownika albo osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę z LT.


3. Przez nieprawidłowości należy rozumieć informacje, w szczególności mogące świadczyć o:
1) podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez podmioty, o których w ust. 2,
2) niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień przez podmioty wskazane w ust. 2,
3) niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach w działaniach podmiotów wymienionych w ust. 2,
4) nieprawidłowościach w organizacji działalności LT, które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,
5) naruszeniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego, na podstawie których działa LT,
6) naruszeniu wewnętrznych procedur oraz standardów etycznych przyjętych w LT.


4. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.


§ 4


1. Osobą sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń przez BJO, a także prowadzącą rejestr naruszeń, jest Pełnomocnik ds. naruszeń prawa. Pełnomocnika ds. naruszeń wyznacza Zarząd LT.


2. BJO, odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpoznawanie zgłoszeń oraz upoważnioną do podejmowania działań następczych i komunikacji z Sygnalistą, jest Komisja ds. naruszeń, składająca się z Pełnomocnika ds. naruszeń i 2 członków wyznaczonych przez Zarząd LT, za ich zgodą spośród osób: niespokrewnionych oraz niespowinowaconych, niepozostających we wspólnym gospodarstwie, nieutrzymujących bliskich relacji w sferze prywatnej z Zarządem. Naruszenie analizuje Komisja w składzie jednoosobowym, zaproponowanym przez Pełnomocnika. Pełnomocnik nie rozpoznaje zgłoszeń, chyba że zachodzi taka konieczność z uwagi na brak członków Komisji mogących dokonać tej analizy.


3. W analizie zgłoszenia nie mogą brać udziału osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość.


4. W przypadku, gdy zgłoszenie nieprawidłowości dotyczy Pełnomocnika ds. naruszeń bądź członków Komisji ds. naruszeń w liczbie uniemożliwiającej działanie w składzie minimum jednoosobowym, Zarząd LT wyznacza inne osoby odpowiedzialne dla tego zgłoszenia.


5. Pełnomocnik ds. naruszeń i Komisja ds. naruszeń są zobowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały te czynności.


§ 5


1. Sygnalista może dokonywać zgłoszeń za pośrednictwem wiadomości e-mail wysłanej na adres naruszeniaLT@leasingteam.pl


2. Składane zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje: datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa, opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa, wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie, wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia.


3. Podmiot nie będzie rozpoznawał zgłoszeń anonimowych.


4. Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.
5. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń.


6. W przypadku ustalenia, że w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, dokonujący zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy oraz w regulacjach szczególnych, w tym także w przepisach porządkowych obowiązujących w Podmiocie. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych lub osób wykonujących pracę zarobkową na innej podstawie niż stosunek prawny i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę/umowy cywilnej bez zachowania okresu wypowiedzenia.


7. Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje Komisja ds. naruszeń.


8. Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze (domniemanie dobrej wiary).


9. W przypadku każdego zgłoszenia, BJO wyznacza jedną osobę odpowiedzialną za komunikację z danym sygnalistą. Osoba ta potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, przesyłając wiadomość na adres e-mail, z którego wysłano zgłoszenie.


10. Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio otrzymał status sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej dla sygnalisty.


§ 6


1. Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko Pełnomocnik ds. naruszeń i inni członkowie Komisji ds. naruszeń, ewentualnie inne osoby odpowiedzialne za zgłoszenie.


2. Po otrzymaniu zgłoszenia, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania zgłoszenia, Komisja ds. naruszeń przeprowadza wstępną weryfikację zgłoszenia, tj. w zakresie faktycznego prawdopodobieństwa wystąpienia prawdziwości zgłoszenia) naruszenia („Wstępna Weryfikacja”). Pozytywna Wstępna Weryfikacja skutkuje potwierdzeniem Komisji ds. naruszeń przyjęcia zgłoszenia oraz nadania statusu sygnalisty. Potwierdzenia dokonuje się na adres mailowy, z którego nadano zgłoszenie.


3. Komisja ds. naruszeń, stosownie do ust. 2., powyżej, tj. po dokonaniu Wstępnej Weryfikacji, może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia Postępowania Wyjaśniającego, w sytuacji gdy zgłoszenie jest w oczywisty sposób nieprawdziwe lub niemożliwe jest uzyskanie od Sygnalisty dodatkowych informacji niezbędnych do weryfikacji Zgłoszenia.


4. Komisja ds. naruszeń rozpoznaje zgłoszenie oraz podejmuje działania następcze bez zbędnej zwłoki.


5. W uzasadnianych przypadkach (zgodnie z ust. 2 i 3 powyżej), Komisja ds. naruszeń wszczyna postępowanie wyjaśniające („Postępowanie Wyjaśniające”), a następnie w terminie nie dłuższym niż 30 dni podejmuje decyzję co do zasadności zgłoszenia, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.


6. W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia Postępowania Wyjaśniającego.


7. Z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli Zgłoszenie pozwalana na podjęcie działań następczych – w tym skrócone przeprowadzenie Postępowania Wyjaśniającego, następuje to niezwłocznie po wpłynięciu Zgłoszenia.


8. Do Postępowania Wyjaśniającego, o ile będzie to uzasadnione stanem faktycznym opisanym w zgłoszeniu, zaangażowani mogą zostać specjaliści i niezależni konsultanci np. poprzez sporządzenie opinii dot. przedmiotu zgłoszenia, w tym opinii prawnej.


9. Informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych oraz powodów takich działań przekazywana jest Sygnaliście nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia (w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia). Informacja zwrotna przekazywana jest na adres mailowy, z którego nadano zgłoszenie.


10. Komisja ds. naruszeń może wydać rekomendacje o stosownych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.


11. Z ustaleń poczynionych podczas Postępowania Wyjaśniającego Komisja ds. naruszeń sporządza raport i przedkłada go Pełnomocnikowi ds. naruszeń, chyba że Pełnomocnik jest jego autorem jako osoba prowadząca postępowanie.


12. Raport z postępowania wyjaśniającego zawiera opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ustalone nieprawidłowości i ich przyczyny, zakres i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.


13. Do raportu z Postępowania Wyjaśniającego Komisja załącza propozycje dalszych działań. W zależności od ustaleń działania te mogą obejmować czynności przeciwko osobom winnym naruszeń, działania zapobiegające naruszeniom oraz wzmacniające system kontroli wewnętrznej w jednostce. Środki takie mogą obejmować w szczególności:
1) zamknięcie procedury bez podejmowania dalszych działań (w przypadku niepotwierdzenia się zgłoszenia);
2) przeprowadzenie rozmowy, zwrócenie uwagi pracownikowi;
3) upomnienie pracownika, pozbawienie premii itp.
4) zmiany lub rotacje na stanowiskach;
5) zmiany w wewnętrznych procedurach;
6) podjęcie działań cywilnoprawnych, dotyczących, np. zawartych umów, naprawienia szkody, wypłacenia odszkodowania;
7) złożenie wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
8) złożenie zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa (w przypadku zgromadzenia dowodów);
9) poinformowanie właściwych służb (w przypadku zgromadzenia poszlak).


14. Zarząd LT określa dalsze działania i osoby odpowiedzialne za ich realizację. Pełnomocnik monitoruje realizację tych działań oraz udziela pomocy osobom za nie odpowiedzialnym.


15. Komisja informuje sygnalistę o poczynionych ustaleniach oraz o zatwierdzonych środkach niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosków przez Zarząd LT, nie później niż 30 dni od zakończenia Postępowania Wyjaśniającego.


16. Poczynione ustalenia, zatwierdzone środki oraz ich realizacja są rejestrowane w Rejestrze zgłoszeń.


17. Rejestr nieprawidłowości zawiera w szczególności:
1) dane kontaktowe sygnalisty,
2) wszystkie szczegółowe informacje posiadane na temat zgłoszenia,
3) przebieg analizy i rozpatrzenia zgłoszenia nieprawidłowości,
4) osoby i organy biorące udział w procesie analizy i rozpatrzenia zgłoszenia,
5) wszelkie decyzje i eskalacje (jeżeli występują).


18. Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności, a dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postepowań zainicjowanych tymi działaniami.


§ 7


1. Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia (zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego), a także ujawnienia publicznego – zgodnie z Ustawą.


2. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie Procedury i może skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych z LT.


3. Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności: odmowa nawiązania stosunku pracy, wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy, obniżenie wynagrodzenia za pracę, wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu, pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą, przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy, zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych, przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych, niekorzystną zmianę
miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy, negatywną ocenę wyników pracy
lub negatywną opinię o pracy, nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze, wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe, nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie, działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia.


4. Za niekorzystne traktowanie z powodu dokonania zgłoszenia uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w ust. 3 powyżej.
5. Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/ pomocnikiem nieprawidłowości.


§ 8


1. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić Zarząd LT lub Komisję ds. naruszeń, które to organy Zobowiązane są podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty.


2. Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będzie ujawniana podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom podmiotu. W szczególności:


1) Dane sygnalisty nie są ujawnianie w żadnym z dokumentów związanych z postępowaniem;
2) Danych sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron lub uczestników postępowania;
3) Danych sygnalisty nie zamieszcza się w rozdzielnikach dokumentów związanych z postępowaniem;
4) Sygnalista nie jest świadkiem w postępowaniu, które zostanie zainicjowane na skutek jego zgłoszenia, nie jest też uczestnikiem ani stroną wszczętego postępowania.


Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań (np. sądów).


3. Podmiot przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia oraz podjęcia działań następczych. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia nie są zbierane, a w przypadku zebrania są usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.


§ 9


1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem procedury przewidzianej w Procedurze, w szczególności gdy:


1) w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w Procedurze LT nie przekaże informacji zwrotnej Sygnaliście lub
2) Sygnalista ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
3) dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi Sygnalistę na działania odwetowe, lub
4) w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez LT z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między LT a sprawcą naruszenia prawa lub udziału LT w naruszeniu prawa.


2. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami Ustawy.


§ 10

Procedura wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 roku.