Chcesz znaleźć nową pracę? Działaj wytrwale i strategicznie!

Szukanie nowego miejsca zatrudnienia to duże wyzwanie. Kluczem do sukcesu jest potraktowanie całego procesu poszukiwań jak procesu biznesowego, który wymaga precyzyjnego określenia celu i przygotowania strategii działania.

Nie wszystkie informacje o wakatach trafiają do publicznego obiegu. Często pracodawcy wykorzystują inne kanały w dotarciu do kandydatów. Jeśli chcemy, aby nasze poszukiwania pracy przyniosły efekty, uwzględnijmy ten fakt w naszej strategii działania. Zróżnicowanie kanałów dotarcia i włączenie w strategię proaktywnych działań zwiększa nasze szanse na realizację postawionego celu. Poniżej przedstawiamy cztery działania, których nie powinno w niej zabraknąć.

1. Regularnie przeglądaj oferty pracy i szybko na nie odpowiadaj

Każdego dnia internetowe serwisy ogłoszeniowe publikują setki ofert pracy z całego kraju. Portale umożliwiają łatwą i szybką selekcję ofert m.in. pod kątem lokalizacji, branży, poziomu stanowiska, znajomości języków obcych i programów czy formy zatrudnienia. Dostępność ofert pracy w serwisach internetowych pozwala zdobywać nie tylko informacje o pojawiających się wakatach, ale też wiedzę na temat aktualnych potrzeb i wymagań pracodawców. Dzięki świadomości, jakie kompetencje i kwalifikacje poszukują pracodawcy w danej branży, kandydaci są w stanie lepiej przygotowywać dokumenty aplikacyjne, ponieważ wiedzą, na jakie doświadczenia czy umiejętności należy położyć największy nacisk. Jednocześnie, wiedza na temat rynkowych oczekiwań, ułatwia podejmowanie działań rozwojowych, takich jak: szkolenia, kursy, studia podyplomowe, wpływających na podniesienie wartości na rynku pracy i zwiększających szanse na znalezienie pracy. Niestety, dostęp do ogłoszeń ma nieograniczona liczba kandydatów, a to oznacza, że konkurencja jest naprawdę duża, więc trzeba działać szybko i efektywnie. Aplikujmy więc wtedy, gdy na wymagania określone w ogłoszeniu odpowiadamy przynajmniej w 80%. Im szybciej dopasujemy swoje dokumenty aplikacyjne do ogłoszenia i prześlemy je pracodawcy, tym większe będziemy mieli szanse na udział w procesie rekrutacji.

Szukając ofert pracy w Internecie warto przeglądać zarówno specjalistyczne portale ogłoszeniowe, np. praca.pl, pracuj.pl czy infopraca.pl, jak i strony agencji zatrudnienia, powiatowych urzędów pracy, lokalne i ogólnokrajowe serwisy ogłoszeniowe, np. praca.gratka.pl, a także multiwyszukiwarki, które agregują oferty pracy z różnych stron internetowych. Większość portali pozwala na zapisywanie ustawień wyszukiwania, uwzględniających interesujący nas profil stanowiska, a także daje możliwość zamówienia powiadomień o ofertach pracy zgodnych ze zdefiniowanym obszarem. Warto korzystać z takich funkcjonalności, ponieważ ułatwiają i przyspieszają wyszukiwanie ofert. Bieżące monitorowanie rynku ogłoszeń i reagowanie na oferty może przyczynić się do szybszego znalezienia zatrudnienia – komentuje Anna Długosz-Enkhtuya – Specjalista ds. HR z LeasingTeam.

2. Zbuduj profesjonalny wizerunek w mediach społecznościowych

Coraz częściej kluczową rolę w poszukiwaniu pracy odgrywają media społecznościowe, w tym dwa największe serwisy biznesowe w Polsce czyli GoldenLine i LinkedIn, zrzeszające zarówno specjalistów z różnych branż, jak i rekruterów. Już samo założenie profilu w tych serwisach zwiększa szanse na znalezienie stałej pracy lub udział w ciekawym projekcie. Konto w tych portalach w pewnym sensie zastępuje CV, dlatego warto poświęcić czas na uzupełnienie swojego profilu tak, by wyglądał profesjonalnie. Na naszym profilu powinny więc znaleźć się prawdziwe informacje dotyczące przebiegu zatrudnienia, zakresu dotychczasowych obowiązków, zrealizowanych projektów, sukcesów zawodowych, wykształcenia, ukończonych kursów i szkoleń, poziomu znajomości języków obcych, czy mocnych stron. Korzystający z rekrutacyjnych portali społecznościowych kandydat zyskuje zarówno dostęp do ciekawych ofert pracy, jak i szansę na to, że jego profil skłoni rekrutera do zaproszenia kandydata do udziału w procesie rekrutacji. Portale społecznościowe można wykorzystać również do budowania swojego eksperckiego wizerunku. Dołączając do grup zawodowych i aktywnie uczestnicząc w dyskusjach, czy wypowiadając się na forach branżowych, kandydaci potwierdzają swoje umiejętności, kompetencje i zainteresowania zawodowe. Jeśli prowadzimy bloga branżowego, udzielamy się na forach biznesowych lub komentujemy tematy związane z naszą branżą np. poprzez Twitter, możemy uzupełnić swój profil linkami odsyłającymi do tych stron. Warto także poprosić swoich poprzednich pracodawców, współpracowników lub partnerów biznesowych o wystawienie referencji. W ten sposób możemy wzmocnić swoją wiarygodność i zbudować profesjonalny wizerunek.

3. Upewnij się, że Twoi znajomi wiedzą, że szukasz pracy

Zgodnie z teorią sześciu stopni oddalenia, każdego człowieka dzieli tylko sześć kontaktów od dowolnie wybranej osoby na świecie, co oznacza, że prawdopodobnie tylko sześć osób dzieli nas od nowego pracodawcy. Właśnie dlatego bardzo ważnym narzędziem wyszukiwania pracy jest networking. Tworzenie biznesowej sieci kontaktów polega nie tyle na nawiązywaniu nowych znajomości, ile przede wszystkim na budowaniu zaufania i pielęgnowaniu relacji m.in. poprzez bezinteresowne podtrzymywanie kontaktu, przekazywanie informacji czy udzielanie wsparcia. Idea networkingu jest szczególnie promowana na konferencjach branżowych, targach pracy czy już wspomnianych portalach społecznościowych, które sprzyjają dyskusjom na tematy biznesowe, wymianie informacji i podtrzymywaniu relacji.

Ważne, aby nasi znajomi wiedzieli czym się zajmujemy, w jakim kierunku chcemy się rozwijać i czego aktualnie potrzebujemy do realizacji swoich celów. Mając taką świadomość będą pamiętać, aby poinformować nas o pojawiających się w ich otoczeniu możliwościach. Dzięki networkingowi można dowiedzieć się o ewentualnym wakacie jeszcze przed upublicznieniem informacji, zyskać informacje o środowisku pracy w danej organizacji czy wymaganiach pracodawców – stwierdza Anna Długosz- Enkhtuya – Specjalista ds. HR z LeasingTeam. – Wielu pracodawców w ogóle nie publikuje informacji o wakacie. Zamiast tego szukają kandydatów na dane stanowisko wewnątrz swojej firmy lub korzystają z networkingu w nadziei na otrzymanie od zaufanego znajomego kontaktu do sprawdzonej osoby. Taka rekomendacja ma olbrzymią wartość – dodaje Długosz.

4. Stwórz listę wymarzonych pracodawców i działaj

W trakcie rozwoju kariery krystalizują się nasze cele zawodowe, zainteresowania, preferowane kierunki rozwoju i wymagania wobec kolejnych miejsc zatrudnienia. Znając swoje potrzeby i oczekiwania możemy świadomiej zarządzać rozwojem zawodowym, efektywniej szukać pracy i dokonywać wyborów spójnych z postawionymi celami. Sprawdzoną metodą jest przygotowanie listy firm lub branż, w których chcielibyśmy pracować. Taka lista mocno ukierunkowuje proces poszukiwania pracy. Wybór potencjalnych pracodawców powinien być uzasadniony np. możliwością rozwoju w danym obszarze, preferowaną kulturą organizacyjną, czy perspektywami rozwoju konkretnych kompetencji. Większość firm na swoich stronach internetowych ma zakładki z informacjami o wakatach – warto regularnie je odwiedzać, ponieważ nie wszystkie oferty pracy trafiają do serwisów ogłoszeniowych. Inną skuteczną metodą jest tzw. spontaniczne aplikowanie poprzez stronę internetową firmy w sytuacji, gdy nie ma informacji o bieżących procesach rekrutacyjnych. Przy spontanicznym składaniu aplikacji należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych. Powinno z nich jasno wynikać, w jakim obszarze chcielibyśmy się rozwijać i na jakiej podstawie twierdzimy, że sprawdzimy się w danej roli. Warto także podkreślić w swoim życiorysie elementy, które mogą zostać docenione w danej organizacji np. z uwagi na misję, wizję i promowane w niej wartości.

Opracowując swoją strategię dobierajmy działania tak, aby maksymalizować swoje szanse na znalezienie zatrudnienia. Połączenie regularnego śledzenia serwisów ogłoszeniowych, z obecnością w biznesowych mediach społecznościowych, networkingiem i spontanicznym aplikowaniem do firm z listy wymarzonych pracodawców, może znacząco przyspieszyć nasze poszukiwania. Koncentracja na postawionym celu i wytrwałość w działaniu z pewnością szybko przyniosą rezultaty.

Grupa Kapitałowa LeasingTeam to największa w kraju grupa spółek doradztwa personalnego wyłącznie z polskim kapitałem, która od 13 lat wspiera swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami firmy i kandydatów. GK LeasingTeam realizuje strategiczne projekty z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi dla polskich i globalnych koncernów, średniej wielkości przedsiębiorstw i organizacji publicznych. GK LeasingTeam specjalizuje się w rekrutacjach stałych, pracy tymczasowej, outsourcingu procesów i funkcji, outsourcingu kadry IT, optymalizacji zarządzania zasobami ludzkimi, w transgranicznym delegowaniu pracowników oraz pozyskiwaniu dla swoich klientów pracowników z Europy Wschodniej. GK LeasingTeam świadczy usługi na terenie Polski za pośrednictwem sieci oddziałów i przedstawicielstw oraz prowadzi działalność w Niemczech, Austrii i Norwegii. Miesięcznie oddelegowuje do pracy blisko 10 tysięcy pracowników.

Kontakt dla dziennikarzy:

Agnieszka Haponik

DYREKTOR MARKETINGU I KOMUNIKACJI

+48 22 460 50 28

+48 602 33 27 09

pr@leasingteam.pl

LeasingTeam Group

SEKRETARIAT

+48 22 460 50 00

+48 22 460 50 00

pr@leasingteam.pl