W pierwszej połowie 2024 roku sprzedaż pozostała najpopularniejszą specjalizacją na rynku pracy, podobnie jak rok wcześniej. Zmiany jednak widać gdzie indziej: sektor IT ograniczył rekrutacje – oferty w tej dziedzinie stanowiły 9% wszystkich ofert na Pracuj.pl, w porównaniu do 13% z pierwszego półrocza 2023 roku.

 

Największy wzrost zanotowała praca fizyczna, stanowiąc 16% wszystkich ogłoszeń na wspomnianym wyżej portalu. Wpływ na to miało również budownictwo, które dzięki rosnącej liczbie inwestycji nadal się rozwija. Obsługa klienta uplasowała się na czwartym miejscu - z 7% ogłoszeń, a obszar finansów stanowił 6% wszystkich ofert.

 

Analiza branż z największą liczbą ofert pracy wykazała, że sprzedaż B2C, czyli handel detaliczny, stała się najaktywniejszą branżą, wyprzedzając finanse i bankowość. Udział firm z produkcji FMCG oraz budownictwa/inżynierii pozostał na podobnym poziomie jak rok wcześniej. Wzrosła aktywność sektora handlu hurtowego B2B.

 

W serwisie Pracuj.pl zanotowano wzrost aktywności kandydatów – liczba kliknięć w przycisk „Aplikuj” wzrosła o 18% w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku. Pod względem najpopularniejszych ofert, kandydaci najczęściej aplikowali na stanowiska związane ze sprzedażą (16%), administracją biurową (15%), pracą fizyczną (10%), obsługą klienta (9%) i IT (9%). Model pracy zdalnej zaczyna tracić na popularności, podczas gdy liczba ofert pracy stacjonarnej rośnie. Większość respondentów preferuje model hybrydowy, łączący pracę zdalną i stacjonarną. Praca stacjonarna jest preferowana przez 35% respondentów, a praca całkowicie zdalna przez 16%.

 

Oferty skierowane do młodych pracowników stanowiły 15% wszystkich ogłoszeń na Pracuj.pl, a 62% młodych ludzi wierzy, że znajdą pracę dopasowaną do ich oczekiwań. Generacja Z jest otwarta na zmiany i różnorodne doświadczenia zawodowe, a 58% z nich spodziewa się, że w swojej karierze zmieni pracę co najmniej kilka razy.

 

Żródło: raport Rynek Pracy Specjalistów