Jakie CV przekona rekrutera? Poznaj 5 sposobów!

CV (Curriculum Vitae czyli życiorys) decyduje o tym, czy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. CV to Twoja wizytówka i podobnie, jak reklama musi być wiarygodna. Potraktuj je więc jak narzędzie marketingowe, które pomoże zbudować profesjonalny wizerunek i przekonać rekrutera, że firma zyska zatrudniając właśnie Ciebie. Co zrobić, aby CV było rzeczywiście skuteczne? Wystarczy trzymać się kilku zasad!

  • Zamieść tylko prawdziwe informacje

    Doświadczony rekruter z łatwością może sprawdzić rzeczywisty poziom znajomości języka, deklarowane wykształcenie, zakres obowiązków czy stopień zaangażowania w realizację projektów u poprzednich pracodawców. Nie ma kandydatów idealnych, dlatego pewne braki w doświadczeniu czy umiejętnościach nie muszą skazywać na niepowodzenie. Ważne, aby informacje w CV były spójne z tymi, które podajemy na profilach w mediach społecznościowych (LinkedIn, GoldenLine). Zdecydowanie lepiej skoncentrować się na podkreśleniu swoich rzeczywistych atutów niż koloryzować swoje doświadczenie i umiejętności. Kilka szczegółowych pytań wystarczy by zdemaskować nawet drobne kłamstwo – a to, w przeciwieństwie do braków w doświadczeniu, od razu zdyskwalifikuje kandydata, a tym samym wykluczy z procesu rekrutacji.

  • Zadbaj o poprawność językową

    Poprawność językowa CV wiele mówi o kandydacie. Błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne, kolokwializmy czy literówki w aplikacji mogą świadczyć o niedbałości. Na tej podstawie rekruter może wyciągnąć wniosek, że analogicznie kandydat będzie komunikował się z otoczeniem firmy, np. wysyłając do kontrahentów dokumenty z błędami. Szkoda z takiego powodu tracić szansę na zdobycie nowej pracy, dlatego przed wysłaniem swojego CV sprawdź poprawność językową dokumentu. Pomocą może być automatyczny edytor tekstów w Word lub inna osoba, która spojrzy na tekst świeżym okiem.

  • Użyj odpowiedniego zdjęcia

    Zdjęcie jest ważnym elementem CV i pomaga w budowaniu profesjonalnego wizerunku. To zazwyczaj pierwsza rzecz, którą rekruter widzi po otworzeniu aplikacji. Zdjęcie powinno być dobrej jakości, wyraźne i najlepiej zrobione przez fotografa, który zadba o odpowiednie światło, tło i sprawi, że będziesz prezentować się profesjonalnie. Na zdjęciu powinna być widoczna twarz i ewentualnie część sylwetki. Na pewno należy unikać zamieszczania zdjęć nieformalnych, np. ze spotkań towarzyskich czy wyjazdu, ponieważ mogą zostać negatywnie odebrane przez potencjalnego pracodawcę.

  • Załącz referencje

    Referencje zwiększają wiarygodność i profesjonalizm kandydata, dlatego dobrze jest uwzględnić je w swoich dokumentach aplikacyjnych. Najlepiej zamieść w CV kontakty do osób, które w razie zainteresowania rekrutera, będą mogły podzielić się opinią na twój temat, poświadczyć zakres wykonywanych obowiązków i zaangażowanie. Wartościowym źródłem informacji dla rekrutera będzie bezpośredni przełożony z poprzedniego miejsca pracy, ale też osoba z zespołu – nie zapomnij o dopisaniu nazw ich stanowisk. Zawsze możesz też załączyć do aplikacji referencje w wersji pisemnej lub poinformować, że są dostępne na życzenie.

  • Zapisz plik w odpowiednim formacie

    Powszechnie używane formaty pliku to .doc lub .pdf. Używając innych rozszerzeń ryzykujesz, że pracodawca nie otworzy pliku ze względu na brak odpowiedniego programu. W przypadku wysyłania CV w formacie .doc może się zdarzyć, że odbiorca będzie używał innej wersji programu (np. nowszej), co spowoduje zmianę wyglądu dokumentu. Pod tym względem bezpieczniejszy jest format .pdf, który daje pewność, że dokument będzie wyglądał tak, jak tego chcesz. Z drugiej strony, wielu rekruterów musi wprowadzać dane z CV do wewnętrznych systemów rekrutacyjnych, więc przesyłając plik w formacie .doc, możesz ułatwić im pracę. Dokumenty w formacie .doc ułatwiają też wyszukiwanie kompetencji kandydatów w bazach danych.