Chcesz znaleźć nową pracę? Trzymaj się 4 zasad!

Szukanie nowego miejsca zatrudnienia to duże wyzwanie. Nie wszystkie informacje o wakatach trafiają do publicznego obiegu. Często pracodawcy wykorzystują inne kanały w dotarciu do kandydatów. Jeśli chcesz, aby twoje poszukiwania przyniosły efekty, uwzględnij ten fakt w swoim planie działania. Zróżnicowanie kanałów dotarcia i podjęcie proaktywnych działań zwiększy twoje szanse na realizację postawionego celu. Poniżej cztery działania, o których warto pamiętać:

  • Regularnie przeglądaj oferty pracy i szybko na nie odpowiadaj

    Każdego dnia internetowe serwisy ogłoszeniowe publikują setki ofert pracy z całego kraju. Portale umożliwiają łatwą i szybką selekcję ofert m.in. pod kątem lokalizacji, branży, poziomu stanowiska, znajomości języków obcych i programów czy formy zatrudnienia. Warto przeglądać specjalistyczne portale ogłoszeniowe, np. praca.pl, pracuj.pl czy infopraca.pl, oraz strony agencji zatrudnienia, powiatowych urzędów pracy, lokalne i ogólnokrajowe serwisy ogłoszeniowe, np. praca.gratka.pl, a także multiwyszukiwarki, które agregują oferty pracy z różnych stron internetowych. Oferty pracy to także źródło wiedzy na temat aktualnych potrzeb i wymagań pracodawców. Dzięki temu możesz jeszcze lepiej przygotować dokumenty aplikacyjne oraz podjąć działania rozwojowe, zwiększające szanse na znalezienie pracy. Pamiętaj, że dostęp do ogłoszeń ma nieograniczona liczba kandydatów, więc trzeba działać szybko i efektywnie. Aplikuj więc wtedy, gdy na wymagania w ogłoszeniu odpowiadasz przynajmniej w 80%. Im szybciej dopasujesz swoje dokumenty aplikacyjne do ogłoszenia i prześlesz je pracodawcy, tym większe masz szanse na udział w procesie rekrutacji.

  • Zbuduj profesjonalny wizerunek w mediach społecznościowych

    Obecnie kluczową rolę w poszukiwaniu pracy odgrywają media społecznościowe, w tym GoldenLine i LinkedIn, zrzeszające zarówno specjalistów z różnych branż, jak i rekruterów. Już samo założenie profilu w tych serwisach zwiększa szanse na znalezienie stałej pracy lub udział w ciekawym projekcie. Profil w takim portalu to rodzaj CV, dlatego warto poświęcić czas na przygotowanie swojej profesjonalnej wizytówki. Na profilu powinny znaleźć się prawdziwe informacje dotyczące przebiegu zatrudnienia, zakresu dotychczasowych obowiązków, zrealizowanych projektów, sukcesów zawodowych, wykształcenia, ukończonych kursów i szkoleń, poziomu znajomości języków obcych, czy mocnych stron. Dzięki portalom społecznościowym zyskujesz zarówno dostęp do ciekawych ofert pracy, jak i szansę na to, że twój profil skłoni rekrutera do zaproszenia cię do udziału w procesie rekrutacji. Portale społecznościowe można wykorzystać również do budowania swojego eksperckiego wizerunku. Dołączając do grup zawodowych i aktywnie uczestnicząc w dyskusjach, czy wypowiadając się na forach branżowych, potwierdzasz swoje umiejętności, kompetencje i zainteresowania zawodowe. Jeśli prowadzisz bloga branżowego, udzielasz się na forach biznesowych lub komentujesz tematy związane ze swoją branżą np. poprzez Twitter, możesz uzupełnić swój profil linkami odsyłającymi do tych stron. Warto także poprosić swoich poprzednich pracodawców, współpracowników lub partnerów biznesowych o wystawienie referencji. W ten sposób możesz wzmocnić swoją wiarygodność i zbudować profesjonalny wizerunek.

  • Upewnij się, że Twoi znajomi wiedzą, że szukasz pracy

    Zgodnie z teorią sześciu stopni oddalenia, każdego człowieka dzieli tylko sześć kontaktów od dowolnie wybranej osoby na świecie, co oznacza, że prawdopodobnie tylko sześć osób dzieli cię od nowego pracodawcy. Właśnie dlatego ważnym narzędziem wyszukiwania pracy jest networking. Tworzenie biznesowej sieci kontaktów polega nie tyle na nawiązywaniu nowych znajomości, ile przede wszystkim na budowaniu zaufania i pielęgnowaniu relacji m.in. poprzez bezinteresowne podtrzymywanie kontaktu, przekazywanie informacji czy udzielanie wsparcia. Idea networkingu jest szczególnie promowana na konferencjach branżowych, targach pracy czy portalach społecznościowych, które sprzyjają wymianie informacji i podtrzymywaniu relacji. Ważne, aby Twoi znajomi wiedzieli czym się zajmujesz, w jakim kierunku chcesz się rozwijać i czego aktualnie potrzebujesz do realizacji swoich celów. Mając taką świadomość będą pamiętać, aby poinformować Cię o pojawiających się w ich otoczeniu możliwościach. Dzięki networkingowi można dowiedzieć się o ewentualnym wakacie jeszcze przed upublicznieniem informacji, zyskać informacje o środowisku pracy w danej organizacji czy wymaganiach pracodawców. Wielu pracodawców w ogóle nie publikuje informacji o wakacie. Zamiast tego szukają kandydatów na dane stanowisko wewnątrz swojej firmy lub korzystają z networkingu w nadziei na otrzymanie od zaufanego znajomego kontaktu do sprawdzonej osoby. Taka rekomendacja ma olbrzymią wartość.

  • Stwórz listę wymarzonych pracodawców i działaj

    W trakcie rozwoju kariery krystalizują się nasze cele zawodowe, zainteresowania, preferowane kierunki rozwoju i wymagania wobec kolejnych miejsc zatrudnienia. Znając swoje potrzeby i oczekiwania możesz świadomiej zarządzać rozwojem zawodowym, efektywniej szukać pracy i dokonywać wyborów spójnych z postawionymi celami. Sprawdzoną metodą jest przygotowanie listy firm lub branż, w których chcesz pracować. Taka lista mocno ukierunkowuje proces poszukiwania pracy. Wybór potencjalnych pracodawców powinien być uzasadniony np. możliwością rozwoju w danym obszarze, preferowaną kulturą organizacyjną, czy perspektywami rozwoju konkretnych kompetencji. Większość firm na swoich stronach internetowych ma zakładki z informacjami o wakatach – warto regularnie je odwiedzać, ponieważ nie wszystkie oferty pracy trafiają do serwisów ogłoszeniowych. Inną skuteczną metodą jest tzw. spontaniczne aplikowanie poprzez stronę internetową firmy w sytuacji, gdy nie ma informacji o bieżących procesach rekrutacyjnych. Należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych. Powinno z nich jasno wynikać, w jakim obszarze chcesz się rozwijać i na jakiej podstawie twierdzisz, że sprawdzisz się w danej roli. Warto także podkreślić w swoim życiorysie elementy, które mogą zostać docenione w danej organizacji np. z uwagi na misję, wizję i promowane w niej wartości.